Mina bilar och sånt...

Jag har haft:

SAAB 9000 CSE grå

Roligaste bilen:

Trimmad av förra ägaren och levererade 230 hästkrafter. Och turbon gjorde sådant där fräckt pysljud. Skitbra på alla sätt men efter att ha kört stadstrafik i Malmö så ångrar man valet av manuell växellåda.

Så det var bara att börja leta efter en bil med automat…

945

Bästa bilen:

Så det blev en automatväxlad före detta taxi som rullat 55.000 mil.
Denna bil och jag blev inblandad i en stor polisutredning i Malmö då jag råkade parkera på ett ställe och bilen råkade vara svart. Så är det att jobba och parkera på Norra Grängesbergsgatan. Manen som var skyldig pengar och blev torterad av indrivare, råkade ha sin firma i samma hus där jag jobbade. En svart Volvo hade observerats av vittnen.

SAAB 9-5

Skönaste bilen:

 

Interjör SAAB 9-5

Japp, absolut skönaste, renaste & bekvämaste. Och dyraste. Varför krångla till det så SAAB? Varför baka ihop delar så att man blir av med en årslön när de behöver bytas?

Men vad skön. AC i handskfacket, farthållare, elhissar, allt! Men var skall man lägga sin telefon och andra saker? Denna bil saknar helt förvaring.SAAB 9-5 med polisbil

Jobbade på ett ställe som råkade ligga bredvid polisens hemliga lager. Det var alltid lika nervöst att fråga en konstapel om de ville flytta sin bil så jag kom ut.

OCH, jag hade lovat mig själv att aldrig mer lasta saker i min bil och skaffade därför en SAAB 9-5 sedan. Det höll en vecka, sedan skulle jag transportera en kyl. Det gick, men med väldigt besvär.

 

Så, letade på Blocket. Denna gången tog jag tid på mig och hade en diger kravlista. Automat, farthållare, AC, träpaneler, taklucka och förvaringsutrymme för saker OCH kombi så man kan lasta.Volvo 850

Och så dök den upp. En Volvo 850 från 1997 som hade allt. 22.800 mil, 170 hästar och i bra skick. ”Fynd” enligt säljaren. 8000 kr prutades ned till 6000 kr. SÅLD!

Slitvargen:

Dagen efter så var det besiktning. Det blev en låååång lista. Allt vad säljaren sagt var helt fel. Besiktningsmannen kollade och sa att det var samma fel vid förra besiktningen. Så säljaren hade ställt av den för att det var för mycket att laga och sålde den ett år senare och ljög om allt. Besiktningsmannen, som hade jobbat på Volvo, sa att det kommer kosta från 15.000 kr att laga!
Och det ”lilla rostangreppet” i ena dörren visade sig vara ganska fucking omfattande.  Interjör Volvo 850

Suck.

30.000 kronor senare är biljäveln i toppskick. Rosten lagad, nya fälgar, nya däck.

Hela instrumentpanelen borttagen och alla glödlampor utbytta. Hittade en tjuvkoppling i instrumenthuset så varningslampor släcktes och förra ägaren på så sätt lurat besiktningen. Lyckades till och med laga världens minsta kugghjul i trippmätaren.

När man tagit bort tjuvkopplingen började ABS-lampan lysa. ABS-boxen sågade jag upp och lödade om alla lödningspunkter, och lampan släcktes.

Och mycket mer. Biljäveln vägrar ge upp och ge mig chansen att skaffa en modern V70 eller XC70.

Garaget

Men man måste ju ha en finbil också. Volvo 945

Mjuk & pålitlig:

Så sitter man och slötittar på Blocket och råkar se en annons. Man klickar och blir kär. En 945:a automat med 58.000 mil på mätaren.

Betalar 6.500 kr för denna, återigen före detta taxi, och får en sliten, söndrig och ooljad bil. Men gud vad skön den är! Ingen taklucka, inga elhissar, ingen träpanel men med fullt fungerande AC.

Gick igenom första besiktningen utan anmärkning. Inte illa med tanke på att den rullat i ur och skur i 23 år.

Har avverkat ett hjulhus och en dörr. Plockar sönder allt, smörjer, lagar rost, lackar, rostskyddar, gör till nyskick. Den skall aldrig bli körd när det regnar och absolut inte på vintern.

 

Hund och katt i bil

Bästa vän:

Köpte denna hund i någon arabbutik i Malmö för 10 kronor. Den vaktar nu sin 5:e bil.
Har blivit matad med falafel av berusad passagerare och varit nära att bli utslängd på motorväg. Mycket pålitlig bästa vän som vickar på huvudet mil efter mil.

 

 

 

Hur montera in extra förstärkare i din Volvo 850?

Jag hade ett problem och jag löste det. Vill dela med mig för att underlätta för andra. Därför denna sida.


SC-805 front

I min Volvo 850 sitter en orginalstereo som heter SC-805. Den är tydligen tillverkad av Mitsubishi.

Om man kan sätta in extra basar så gör man det :-)
Men hur? Den har en kontakt på baksidan men vad skall man koppla in där?


Man kan köpa en adapter och slippa allt besvär, men inte då!
SC-805 adapter


Så efter mycket letande så hittade jag pinout på nätet.

SC-805 backOm man öppnar stereon så står det på kortet vad de olika kontakterna är, såg jag när jag skruvat sönder den. Tyvärr tog jag inga foton men jag öppnade stereon och lödade bort DIN-kontakten.
Tog en vanlig PHONO-sladd, klippte den på mitten och lödade fast ändarna i rätt hål.

12V remote fick en lös kabelstump.

Sedan var det klart.
Det svåra var att dra kablarna snyggt till bagaget. Och dra den löjligt tjocka +kabeln direkt från batteriet till bagaget.

SC-805 pinout

TIPS!

När du har installerat din bas så bör du strypa den lägsta basen som går till bilens vanliga högtalare.
Detta gör du enkelt genom att sätta en 100 microfarads kondensator på högtalarna. Enklast så sätter du dem i kabelhärvan bakom stereon, så slipper du ta loss varje högtalare.

SC-805 baksida Volvo 850 wiering

1- Används inte
2 - ?
3 - 12V. + konstant ström.
4 - Motorantenn
5 -Främre vänster högtalare -
6 -Främre vänster högtalare +
7 - 12V -
8 - 12V. + när nyckeln vrids.
9 - 12V. + konstant ström.
10 - Används inte
11 - Instrumentpanel dimmer (?)
12 - Används inte
13 - Främre höger högtalare -
14 - Främre höger högtalare +

15 - Främre vänster högtalare +
16 - Främre vänster högtalare -
17 - Bakre vänster högtalare +
18 - Bakre vänster högtalare -
19 - Främre höger högtalare +
20 - Främre höger högtalare -
21 - Används inte
22 - Används inte
23 - Bakre höger högtalöare +
24 - Bakre höger högtalare -
Detta kan tydligen variera lite från bil till bil.